basenlisette-srilanka.reismee.nl

Ancient city: Anuradhapura

Gisteren zijn wij met de airco bus van Kandy naar Anuradhapura gereisd. Wat een verschil: Van 2000 meter berg naar plat, van 25 graden naar 35 graden en van AD naar BC. De busreis was een verhaal opzich. De duurdere en kleinere airco bus vertrok wat aan de late kant en moest de tijd blijkbaar inhalen. Met snelheden sneller dan het licht haalde hij auto's, tuktuk's, vrachtauto's en soms alle 3 tegelijk in op plaatsen waar flink aan de weg werd gewerkt. Naast het spannende rijgedrag, werd er in de overvolle bus een vrouw naast ons geduwd met 2 kleine kindjes op 1 plek, waarvan ze er één ook nog even de boob ging geven.....Eenmaal aangekomen in het guesthouse zijn we blij verrast, we hebben een mooie grote schone kamer met verranda, miezerdouche, airco en ventilator! De middag lezen we wat we de volgende dag precies willen bezichtigen onder het genot van een Lionbiertje....of 2, en later een fantastische maaltijd. Vanochtend ging de wekker om 7.30. Na een frips douchje zijn we op de fiets gestapt om de historische highlights te bekijken, maar eerst was het tijd voor wat short eats (deegwaren gevuld met kruidig vlees/vis/kip) van de lokale super voor ontbijt. Op dwerg formaat oranje en rode fietsjes hebben we flink wat kilometers gemaakt. Van de oudste boom ter wereld tot dagoba's en ruïnes...wij hebben het allemaal gezien in de zinderende hitte. Toen we halverwege de middag vies, warm en moe terug kwamen in het guesthouse hebben we even gechilled waarna we een hip telefoontje hebben gekocht voor €15 incl. beltegoed, wat het nog niet helemaal goed doet. Hopeljk kunnen we hiermee de komende weken wat gemakkelijker en zelfstandiger hotels en taxi's regelen. Zoals vaker deze vakantie zijn we aan het bedenken waar we morgen heengaan onder het genot wat een lekker koud biertje...