basenlisette-srilanka.reismee.nl

Surf and Slurf

10 minuten in ABay en we zijn helemaal in de strand/surf/chillmode beland. Na een avondje ABay ontdekken, is het de volgende dag meteen tijd om wat golfjes te pakken. We zijn niet heel vroeg en merken dat het best druk is, maar toch springen we meteen op de plankies. Na een uurtje in het water zijn we al moe, verbrand en begint de spierpijn al te komen.....toch best weer ff een uitdaging!  De opvolgende dagen hebben we de wekker om 6.15 staan om de drukte te ontlopen. Wannneer het om 8.30 weer drukker wordt gaan wij lekker douchen, ontbijten en bij het zwembad liggen. Omdat ons hotel wat minder hip is, hangen we naast het surfen bij Gecko's, ze hebben wifi, schaduw en lekkere hapjes en drankjes en een meisje van 4 dat onze Iphones elke keer kaapt haha:) Na 3 nachtjes ABay is het weer tijd om te vertrekken, na nog een ochtensurfsessie van Bas staat de driver al snel op de stoep om ons naar Deniyaya te brengen. Omdat het einde Ramadan was, was het nog vrij lastig een chauffeur te vinden in het hoofdzakelijk Islamitische dorpje. De chauffeur die nu op de stoep stond was door het hotel in Deniyaya geregeld, best handig. De rit van 6 uur met de nogal vreemde chauffeur was een belevenis. We proeven verschillende soorten fruit zoals woodapple, dragonfruit en mangosteen en voeren aan de rand van het Uda Walawe park olifanten! Omdat Deniyaya in de bergen ligt, is de reis ook aan het einde erg mooi, we rijden midden tussen thee plantages, rijstvelden en jungle door. Eenmaal bij het hotel aangekomen worden we warm ontvangen. Het hotel ligt op een heuvel midden in de natuur, aan de rand van de jungle. Na een korte wandeling staat het eten (uiteraard rice and curry) voor ons klaar. Ook is de (volgende) ochtend de trip naar 'Sinharaja rainforest' geregeld. We worden om 7uur bij het ontbijt verwacht...... Het rainforest staat op de Unesco world herritage list en dat is niet zomaar, het is echt prachtig! De gids laat ons verschillende bomen, planten, (mega) spinnen, duizendpoten, (grote) eekhoorns, green vipers en hagedissen zien. Heel gaaf! Ook kunnen we even zwemmen bij de waterval waar we langslopen, heerlijk verkoelend na een plakkerig regenwoud! Bij het uitkleden komt Bas er achter dat hij een bloedzuiger op zijn voet heeft, dit beestje is door een laag zout, door z'n schoenvetergaatje en sok heen gekropen! Na een poging van mij om het glibberige beest eraf te krijgen, trekt de gids het beestje van Bas z'n voet...bloody mess! Bij 'thuiskomst' laat de aardige kerel van ons hotel ons nog een kameleon en verschillende kruiden zien en proeven. Ook hakt hij een kokosnoot open en genieten we van verse kokos! Lekker! De middag lopen we nog wat aan de rand van de jungle en eten we weer heerlijke curry. De pompoen is vooral een aanrader! Bij het eten komen we een stel (11) Fransen Zonnebloem gangers tegen, omdat ze de volgende ochtend ook richting het zuiden willen vertrekken, checken we bij de reisleidster wat hun plan is..... We hebben het geluk dat de stichting zonnebloem een 'private van' heeft afgehuurd en dat we voor een prikkie mee kunnen reizen naar Galle. Vanaf Galle reizen we per tuktuk naar ons hotel, 'Nooit Gedacht'  genaamd. Deze 18e eeuws Nederlands koloniale villa ligt in de nabij gelegen plaats Unuwatuna......