basenlisette-srilanka.reismee.nl

Waar is het misgegaan met die Nederlanders...

Unawatuna is erg chill en gelukkig hebben we 3 nachten in het mooie Nederlandse hotel genaamd 'Nooit Gedacht'. We hebben de was laten doen, hebben een lekker zwembad en de kamer is top! Unawatuna was ooit een van de mooiste stranden van Sri Lanka. Na de Tsunami zijn jammer genoeg de restaurants en hotels zo dicht op de zee gebouwd, dat er weinig strand meer over is gebleven. Nog sukkeliger is dat bij hoog tij sommige gebouwen zelfs onder water lopen.  In de dagen die we in Untawatuna zijn hebben we een kookcursus, een Ayurvedice massage en een trip naar Galle gedaan. De kookcursus met 5 internationale stellen was erg gezellig en we hebben een hoop opgestoken. Met een grappig Deens stel, Mie en Troels genaamd, hebben we de volgende avond nog gezellie drankjes gedaan. Het Nederlandse historische fort van Galle was ook erg mooi en interessant. We hebben over de muren gelopen en zijn in het oude stadje binnen in het fort geweest. Echt heel bijzonder om te zien hoeveel invloed de Nederlanders hier in Sri Lanka hebben gehad...waar is het misgegaan!? Een echte aanrader is de privé collectie hisorische Nederlandse voorwerpen, 1 man heeft zelf honderden voorwerpen verzameld over een periode van 40 jaar. De voorwerpen lopen uiteen van delfts blauwe borden, tot kantklosmachines, documenten, zakhorloges en wapens. Na 3 nachtjes is het tijd om Unawatuna te verlaten en ons per trein naar Colombo te laten brengen. We hebben nog net 1 kamer in het hippe Lake Lodge hotel kunnen boeken en bij aankomst zien we waarom het altijd vol is. Alles is hip design, beton met donker hout en tot in de puntjes afgewerkt...een heel verschil met het koloniale, maar ook erg leuk! De middag gaan we Colombo in, wat een drukte! We besluiten te eten bij een drukbezochte lokale eetschuur (super lekker) en we bekijken de door Nederlanders gebouwde kerk genaamd Wolvendaal. Het is heel bijzonder om alle Nederlandse teksten en namen op (graf)stenen te zien, de oudste dateren rond 1700. We eindigen de dag bij het Nederlandse ziekenhuis. In het gerestaureerde historische ziekenhuis zijn nu verschillende barretjes en restaurantjes gevestigd. Tot laat in de avond eten en drinken we op het gezellige plein met een live muziekje. Na een nachtje in het Lake Lodge checken we uit, regelen we een taxi voor de middag en laten we onze bagage bij het hotel. We hoppen de tuktuk in en gaan vastbesloten de lokale markten bezoeken. We er komen er al snel achter dat de markten in Colombo midden op de dag vies, heet en verschrikkelijk zijn, vooral de stank van vanalles en nog wat is niet te harden! Snel vluchten we per tuktuk in naar een geairco-de mall en zoeken we met behulp van de lonely planet een lekker restaurant in een oude galerie uit.... Na een loos smsje dat onze vlucht 4uur vervroegd was en wat gedoe met de overstap op Malé pakken we 's avonds onze eerste vlucht. De tweede vlucht is heel vroeg in de ochtend en is fantastisch! Wat een super ervaring om bij zonsopkomst met een watervliegtuig over het meest heldere water ooit te vliegen en om de vele eilanden met parelwitte stranden van boven te zien. Het is nu officieel chilltime... Ps: de foto's zijn bij de foto's van 'surf en slurf' geupload